Den dødelige dosen av Metacam

Posted on Updated on


10588_420

08.10.13 måte lille Dennis (pomeranian) bøte med livet pga overdose av medisinen Metacam, som han kun fikk for å lindre smerte i ryggen. Les hele historien HER

Her hadde veterinæren ikke tatt sykdomsbildet alvorlig og på resepten hadde han skrevet som dosering: «doseres etter hundens vekt».
Farmasøyten på apoteket viste eieren, hvor mye medisin hun skulle dra opp i sprøyten som lå vedlagt i esken (SOM IKKE SKAL BENYTTES TIL SMÅ HUNDER). Dennis endte med å få en dose som tilsvarte en dose til en 30 kg hund. Etter 10 dager på Norges Veterinærhøyskole, fant de ut at medisinen hadde etset flere hull i magesekken hans, og det var ingenting å gjøre. Han måtte avlives.

Vi skriver så en artikkel her på vår hjemmeside www.bellaklein.no hvor vi ønsket å formidle denne historien for å advare andre småhundeiere om hendelsen, for å unngå at dette skjer med flere. Samme kveld ringer en av våre valpekjøpere for å informere om at etter at hun leste artikkelen vår, gikk hun straks og sjekket sin dosering, som hun hadde fått av apoteket, og oppdaget at hun hadde fått dosering til en 20 kg hund. Heldigvis hadde hun bare gitt medisinen i 2 dager, og sluttet umiddelbart og det gikk bra med denne hunden (Oliver). Hun forteller at da hun satt på veterinærkontoret med sin pomeranian, før hun fikk skrevet ut resept på Metacam, hadde det kommet noen hundeeiere, løpende inn med en hund som hadde fått «Metacam Overdose». Ikke visste hun, at det samme kunne skjedd med hennes hund.

17.01.14 får vi en telefon av en som hadde lest vår artikkel. De hadde vært med sin lille pomeranian (Akilles) og fjernet 4 tenner. I den forbindelse skrev veterinæren ut Metacam 0,5 mg/ml mixtur. På resepten hadde veterinæren skrevet ut at de skulle gi han 1 ml. hver dag i 5 dager – en gang daglig!. Den riktige dosen ville vært 0.1 ml, som kun tilsvarer noen få dråper. De har altså fått skrevet ut en dose som var 10 ganger sterkere enn de skal ta.

22.01.14 (i dag) får vi en ny telefon fra en dame i Bergen, som etter 6 dager oppdager at hun har gitt hunden sin (en pomeranian) en dose til en hund på 20kg i 6 dager. Hunden ligger med intravenøst hos veterinæren. Jeg ber henne ringe veterinæren og forklare om tilfellene her nede for å få de til å ringe Norges Veterinærhøyskole for mer informasjon om behandling, symptomer, etc eller ringe meg (Belinda). Veterinæren ville ikke ringe meg, da jeg ikke var veterinær og tok seg heller ikke bryet med å ringe ned til et veterinærkontor som nettopp har hatt slike tilfeller inne, og vet hva de skal se etter. Jeg ringer veterinæren som motvillig snakket med meg og mente dette ikke var et stort problem!!! Om lille meg, en liten oppdretter i Sørum Kommune har hørt om 5 tilfeller på få uker hvor dette har skjedd med rasen pomeranian, så vil jeg si det er et problem! Alvorlig problem! Tenk så mange tilfeller vi ikke hører om!

Vi stiller oss spørsmål som:
er pakningsvedlegget er tydelig nok eller er det lite oversiktlig og lett forvirrende da man gir medisin flytende mens de oppgir i mg… For ett drevet øye så er dette kanskje klart nok men lett forvirrende for de som kun går ut i fra at resepten er riktig, noe de fleste gjør, når de får en resept fra en veterinær, eller de får forklart av en farmasøyt på apoteket hvor mye de skal trekke opp i sprøyten.
Vi mener ikke å henge ut veterinærene eller farmasøytene men ønsker å formidle at medisiner som dette, må sjekkes flere ganger. Vi har sett at veterinærene skriver ut 2 forskjellige Metacam.
1) Metacampakken som heter «1.5mg/mL Oral suspension» som benyttes tli hund, så har du en annen flaske som heter:
2) «0.5mg/ml oral suspension for cat» (den sistnevte blir ofte skrevet ut til miniatyrhund.
  • Hvorfor reagerer ikke apoteket med å ringe dyreklinkken??
  • Hvordan kan en veterinær ta en rask hoderegning på dosering og skrive ut en dødelig dose og hvorfor skjer dette nå gang på gang?
  • Hvorfor følger det med en sprøyte i Metacam-pakken som IKKE kan benyttes til liten hund.
  • Dersom man skal dosere fra denne sprøyten til liten hund, får man ikke noe ut av sprøyten!. Dere kan jo forsøke selv.
  • Og flere ganger skriver veterinæren på resepten: «doseres iht hundens vekt» og overlater hele ansvaret til apoteket, som gang på gang nå har vist at de gjør feil? Kan ikke veterinæren skrive hvor mye hunden veier på resepten, samt antall dråper og at dråpeanordningen på flasken skal benyttes. Vi vet det står i pakkevedlegget, men når man får informasjon om noe annet eller ingen informasjon på apoteket, leser ikke alle dette.

Bør vi bruke denne medisinen i det hele tatt? Finnes det bedre alternativer?
Skjønner veterinærene og apotekene konsekvensen av feildoseringen?

Dogs4all
Toby
Vi la ut denne artikkelen 22.01.14 og etter det har det strømmet på med tilbameldinger til oss på mail og annet. Jeg legger ved noe her uten å skrive noen navn:
  • – Dette har skjedd meg flere ganger. Heldigvis har jeg selv vist da at jeg har fått feil. Er jo forkastelig! Stakkars de som har mistet sine hjertevenner av en «bagatell» fra veterinæren sin side
  • – Har selv vært «i krangel» med vet. pga dette/denne. Vær obs når de skriver ut resept på smertestillende. Det finnes andre medisiner. Min pomeranian ble veldig syk – Blodig avføring – dårlig allm.tilstand.
  • – När jag hämtade ut detta så visade apotekpersonalen mig hur mycket min hund skulle ha. Jag fick aldrig någon information av veterinär. Tråkigt
  • – På resepter fra veterinæren står verken rasen eller vekten på hunden. Så det er viktig at vi som eiere sier ifra hva hunden veier slik at farmasøytene kan regne ut riktig dosering viss man er usikker og evt for å dobbel sjekke at veterinær har regnet riktig dosering i forhold til hundens vekt. Jeg veier alltid hunden før jeg går på en evt sjekk, slik at jeg vet vekten på hunden.
  •  trolig trist å lese om disse tilfellene! jeg fikk Metacam når Txxxx trakk tennene og når han ble tråkket på av en hest. Jeg ble tydelig informert av min veterinær at jeg måtte være veldig forsiktig med doseringen, og at jeg IKKE måtte bruke sprøyten som fulgte med. Han skulle kun ha 4 dråper, det gikk veldig fint og bare trykke ut små dråper av flasken. Når jeg kom til apoteket skulle hun til å vise meg hvordan sprøyten skulle brukes… :-s Men jeg forklarte at min han er så liten at en sprøyten er alt for stor for dem, og jeg hadde fått beskjed av dyrlegen om å kun gi dråper rett fra flasken.Det er apoteket som viser deg hvordan du skal bruke medisiner med sprøyter o.l………
  • –  Jeg mistet min kjære Jxxxx pga denne medisinen for snart et år siden! Det var en uke med rent helvete når før han til slutt sovnet inn! Den dag idag nekter jeg å gi lille Txxxx denne medisinen! Viktig at man blir oppmerksom på dette.
  • –  Jeg kontaktet Norges veterinærhøgskole ang. at den sprøyten som følger med Metacam er alt for stor for våre pommer.For meg så virket det som om at de ikke var klar over at det ikke fulgte med sprøyte som er for små raser. De sa da at de skulle ta tak i dette . Det er nå ca. 3 mnd . siden . Flott at dette kommer fram, så alle kan bli klar over problemet med Metacam .
  • –   Uff da,kondolerermen vet du hva,d samme skjedde med meg,farmasøyten kom m en stor sprøyte å begynte å vise meg hvor mye jeg skulle gi,heldigvis hadde veterinær sagt rett før jeg gikk ut at d var snakk om bare ett par dråper. Så jeg sa til farmasøyten at dette kunne umulig stemme! Heldigvis sier jeg bare
  • Min lille chihuahua, Hxxx, fikk denne medisinen da han hadde cherry eye. Han fikk medisin til 20kg hund, når han egentlig skulle hatt til bare 2 kg! Gikk heldigvis bra, da jeg fikk beskjed fra apoteket(!) noen dager etterpå at han skulle ha mye mindre. Husker desverre ikke hvor mange dager det var, men tror nok i hvert fall det var en ukes tid.

33 thoughts on “Den dødelige dosen av Metacam

    Monika said:
    januar 23, 2018, kl. 10:19 am

    Hei.
    Ser dette er skrevet for leeenge siden, det kom opp som et minne på min Facebook i dag, å siden min pomeranian-blanding fikk metacam forrige vinter grunnet en urinveisinfeksjon, måtte jeg inn å lese alt på nytt nå.
    Jeg sjekket min sprøyte som fulgte med min metacam (som er den til hund) og på den står det doseringsstriper i kg.. Har de begynt med dette i det siste? For min Oliver fikk mer enn noen dråper i følge den sprøyta, kanskje en halv teskje..

    Stine Elvine Hesjevik said:
    februar 12, 2017, kl. 1:25 pm

    Vi har for 3 gang (i alle fall..) fådd metacam til Lille Linus
    Alle gangene har jeg fådd informasjon hos både vetrinær og fra apoteket om hvor mye han ska ha, samt en annen sprøyte, og hvordan jeg skal bruke den.
    Nå på torsdag når jeg hentet ut resept på metacam fikk jeg atter en gjennomgang på dosering og bruk, sa at jeg har brukt det før og er kjent med medisinen..
    Farmasøyten ønsket alikavell å gå gjennom det fordi det var så viktig at det ikke ble feil 🙂
    Poenget mitt, det finnes mange vetrinærer og farmasøyter som er flink på dette punktet, er bare synd at det også finnes de som ikke er like flink :/

    Vidar said:
    august 23, 2016, kl. 8:12 pm

    Ja, mener det må være obligatorisk for veterinær og oppdretter og lære seg omregning fra mg/ml i forhold til vekt på hunden har selv en Tibbe og det går utmerket når jeg regner ut selv enten det gjelder smertestillende eller beroligende mvh Vidar Follerås 😁

    Jalle Johnsson said:
    juni 8, 2016, kl. 2:57 am

    Sytekopper, hva med et norskkurs og grunnleggende mattekunskaper… ikke vetrinær eller farmasøytens feil at dere ikke kan hverken lese eller telle til ti!
    Dere burde kanskje ikke hatt ansvar for noe dyr i det hele tatt, hvertfall ikke drevet oppdrett. Uforsvarlig synes jeg.

    Ann-Mari said:
    april 13, 2014, kl. 10:14 pm

    Forferdelig. Min katt har fått metacam flere ganger som smertestillende. Noen som vet om det også kan være farlig for de? De er jo også små…

    Anonym said:
    februar 16, 2014, kl. 12:20 pm

    Min lille hund fikk også Metacam etter kneoperasjon,men nektet plent å ta det. Forsøkte faktisk å bite meg. Noe som aldri har skjedd ellers i de 11 årene jeg har hatt henne. Jeg forstår det godt for det luktet også etsende kjemikalier.Hun fikk istedet Rimadyl som hun tar uten problem. Riktignok en svakere virkning sies det, men det virker ok. Rimadyl får hun fortsatt hver dag pga slitasje og varige smerter. Dette fungerer bra.

    tone said:
    februar 13, 2014, kl. 8:34 pm

    MIne hunder ( jeg er oppdretter) har fått metacam ved flere anledninger. Det har alltid vært i tablettform og hundene har aldri hatt problemer. Veterinæren regner alltid ut dosen i forhold til vekt på hunden ( 8-10 KG)

    Helene said:
    februar 13, 2014, kl. 1:18 pm

    Trist å lese, men tenker å si det er rart at dette er så farlig for hund og så ufarlig for kaniner. Jeg har fulgt opp kastrering av flere hundre kaniner der overbruk av Metacam aldri har vært problem, det er heller ingen av de jeg har fulgt opp som har bivirkninger. Det er jo selvfølgelig forskjellige arter, men utrolig at forskjellen er så stor! For mim del håper jeg ikke Metacam trekkes fra markedet nettopp pga den utrolig gode virkningen på kaniner. Men kanskje de burde slutte å bruke den til småhunder.

    Anne Christine Lapstun Brenne said:
    februar 6, 2014, kl. 3:38 pm

    Hvorfor i alle dager bruke en medisin med så mange bivirkninger? Det finnes jo mange andre!!!

    TK said:
    januar 26, 2014, kl. 10:12 am

    Er ikke på tid at legemiddelprodusenten gjøre noe med det også? eventuelt endre sprøyten, pakningsutseende mm ? Leser produsenten denne siden .Har dere tenkt å gi produsenten beskjed eller kopi av innkommende klager ?

    Therese b said:
    januar 24, 2014, kl. 9:15 pm

    Jeg er sjokkert over det jeg har lest, å prøver som sikkert flere andre å regne ut hva som ville vært riktig dose for min hund! hun veide ca. 4,8kg når hun gikk på metacam (1,5mg/ml) å fikk i henhold til målene på sprøyta..Det står på etiketten til meg at små dyr under 5kg kan få 2dråper pr.kg istedeten det ble ikke gjort siden det gikk greit å bruke sprøyta…

    Katja said:
    januar 24, 2014, kl. 5:43 pm

    Hei!
    Kan bare snakke for oss ved smådyrklinikken på NVH (NMBU) ,men det finnes doseringssprøyter til Metacam for små hunder. Vi har dem hos oss, og apotekene skal ha dem. Helt forferdelig at flere små hunder har blitt feildosert, og bra at noen setter fokus på det!

    Loppis said:
    januar 24, 2014, kl. 1:54 pm

    Høres riktig ut, Beate 🙂

    Veterinær said:
    januar 24, 2014, kl. 7:20 am

    Hei. Forferdelig trist med hunden som døde. Jeg vil bare kommentere til dere andre som skriver her at det finnes en metacam-app som veterinærer kan benytte for å finne riktig dose (foreløpig kun til iphone). Og det stilles krav til mattekunnskaper for å komme inn på veterinærstudiet (du må ha matte fra 3. klasse på videregående, og gode karakterer også mtp det poengkravet som er i dag)… Så det finnes egentlig ingen unnskyldning!

    Anonym said:
    januar 24, 2014, kl. 12:30 am

    ENKELTDOSE på 0,2 mg meloksikam/kg kroppsvekt første dag og VEDLIKEHOLDSDOSE på 0,1 mg/kg kroppsvekt 1 gang daglig.
    Bivirkninger: Tap av appetitt, oppkast, diaré, BLOD I AVFØRING, apati og nyresvikt er rapportert i enkelte tilfeller.
    Forsiktighetsregler: Hvis bivirkninger opptrer skal BEHANDLINGEN AVBRYTES.
    Dråpene gis vha. flaskens dråpeanordning (til små raser) eller vha. doseringssprøyten som finnes i pakningen. Dosering ved bruk av dråpedispenseren på flasken. Startdose: 4 dråper/kg kroppsvekt. Vedlikeholdsdose: 2 dråper/kg kroppsvekt.
    Hilsen Dyrlegen.

    Anonym said:
    januar 24, 2014, kl. 12:18 am

    Det står da tydelig i pakningsvedlegget at sprøyten brukes til dosering av stor hunder, mens mindre raser skal doseres ved hjelp av dråper

    Anonym said:
    januar 23, 2014, kl. 11:37 pm

    Vil det si Ingrid at veterinærene ikke trenger å regne, de bruker bare dataprogrammer? Det virker for meg veldig sårbart, da skulle jeg heller ønske jeg kunne sammenligne veterinærer med sykepleiere som virkelig kan formelen med styrke, dose og mengde.

    bellaklein responded:
    januar 23, 2014, kl. 11:32 pm

    Så fint at du kan medisinregning Ingrid. Da er du en av de veterinærene hundeierne ikke trenger å bekymre seg for ift medinsinering 🙂

    Ingrid said:
    januar 23, 2014, kl. 11:25 pm

    Synd du ikke fikk bedre svar av veterinæren, det ligger mye mer i det enn det overflatisk kan se ut som. Foreks bruker vet programmer som har auto lagret detaljer så man fyller kun i navn ol. Det er proffe firmaer som lager dette .. Feilen kan ligge der. Idiotisk kommentar fra uvitende om å regne i ml/kg.. Det er direkte farlig! Da dosen ofte endres fra merke til merke og flaske til flaske… 2ml er da ikke det samme i en flaske som en annen. Hilsen snart veterinær som KAN medisinregning og ser seg frabedt å bli sammenlignet med sykepleiere…

    Martine said:
    januar 23, 2014, kl. 7:51 pm

    Min lille chihuahua, Hulk, fikk denne medisinen da han hadde cherry eye. Han fikk medisin til 20kg hund, når han egentlig skulle hatt til bare 2 kg! Gikk heldigvis bra, da jeg fikk beskjed fra apoteket(!) noen dager etterpå at han skulle ha mye mindre. Husker desverre ikke hvor mange dager det var, men tror nok i hvert fall det var en ukes tid. Etter å ha lest dette er det rart at han klarte seg. Absolutt ikke trygt å bruke denne.

    bellaklein responded:
    januar 23, 2014, kl. 6:51 pm

    Så godt å høre!. Hvor stor dose fikk Bolonka og i hvor mange dager?

    Anonym said:
    januar 23, 2014, kl. 6:49 pm

    Min lilla Bolonka (4,7 kg) fick också Metacam en tid. På grund av hosta. Hon fick svart (blod?), slemmig baesj ett par gånger. Vi visste inte varför. Men nu förstår jag, att det var från Metacam. Hon ser ut att vara frisk igen nu.

    bellaklein responded:
    januar 23, 2014, kl. 5:45 pm

    ja desverre.

    Anonym said:
    januar 23, 2014, kl. 5:37 pm

    Er det en vanlig bivirkning av de bæsjer blod da?

    Ann Kristin Grønning (@SisterSyringe) said:
    januar 23, 2014, kl. 2:35 pm

    Ja, det høres umiddelbart riktig ut 🙂 Husker jeg ikke feil er det max 0,2mg/kg for hund, så det gir 0,36mg for en hund på 1,8kg. 0,36mg:1,5mg/ml gir 0,24ml, så hun er fint innenfor.
    (NB: Fikk sjekka opp, og det er 0,2mg/kg).
    – Dyrepleier

    bellaklein responded:
    januar 23, 2014, kl. 12:01 pm

    veldig enig med deg Eivind!
    de skulle fekst hatt en app, hvor de velger medisin, legger inn kg og får en automatisk utregning.

    eivindteig said:
    januar 23, 2014, kl. 11:24 am

    Dette er ikke et spesielt problem, det er mye mer generelt.
    Undersøkelser gjort på sykepleierhøyskolen viser at over 90% (om jeg husker riktig) har problemer med å regne fra mg/ml til ml i sprøyten.
    Medisin må ha definisjonen mg/ml hvis ikke kan man ikke regne riktig. Den eneste proffesjonen jeg kjenner til som kan dette er anestisiutdannete personer, selv har jeg opplevd at en kirurg har regnet feil.

    Jeg har valgt ut eksempler som styrker min mening med vilje, er såklart mange som kan regne riktig, og som gjør det hele livet.

    Løsningen er å sette krav til mattekunskaper ved utdannelse av feks veterinærer.

    bellaklein responded:
    januar 23, 2014, kl. 9:59 am

    Tusen takk for deres tilbakemeldinger og kommentarer. Fortsett å dele så vi kan unngå at dette skjer med flere!

    bellaklein responded:
    januar 23, 2014, kl. 9:41 am

    Heisann

    vi er ingen veternær, .men i følge min veterinær skal de kun ha et par dråper (fra 1.5mg/ml flasken) og det tilsvarer rundt 0.1-0.15ml så du har nok fått rett dose 🙂 godt er det!

    Elin-Merete Kjærvik said:
    januar 23, 2014, kl. 9:37 am

    Heisann!
    Grusomt å lese om deres lille venn Dennis.
    Jeg har brukt metacam bland annet på en bichon, men jeg fikk med en liten sprøyte fra vet, med opplysning at den sprøyten som medfølger, var for større hunder. Så her er det info svikt fra vet.
    Mvh
    Elin M. Kjærvik

    Miriam said:
    januar 23, 2014, kl. 6:46 am

    Jeg har fått foreskrevet metacam et par ganger til mine kaniner – og der er det samme problem mtp sprøyten. Når vi har hentet ut metacamen har vi også fått 1ml sprøyter med oss – disse passer perfekt i tuten på den andre sprøyta man trekker opp medisin med, og man kan enkelt dosere riktig. Så rart at verken apotek eller dyreklinikk gir dere 1ml sprøyter samtidig med resept/medisin.

    Beate Løvlid said:
    januar 23, 2014, kl. 6:33 am

    Hei. Jeg fikk Metacam til min Chihuahua da hun måtte opereres etter hun skadet foten sin. Jeg reagerte på at hun begynte å bæsje blod, jeg ringte veterinær som sa det var en bivirkning, og at jeg skulle fortsette med medisin. Jeg gjorde ikke som veterinær sa, jeg sluttet umiddelbart etter 4 døgn på denne. Dette er nå snart 2 år siden, og hunden min har det bra i dag. Har spart på medisinesken, av en eller annen grunn. Hun var da 1.8 kg, og var foreskrevet 0,14 ml Metacam (1.5 mg/ml) var det en riktig dose?

    Anonym said:
    januar 23, 2014, kl. 3:44 am

    My pom who had fractured his tibia and shattered bones, was on Meatacam for months. And he was fine. He is 10 lbs and was given them med accordingly.

Kommenter gjerne :)

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s